Kontakt osLæs side
Brugforkursus_272x115.png
Vejledning_272x55.png
tilbage til forsiden
<- Tilbage til nyhedsoversigt

På SOSU skolen bruger man ”levende” dukker i undervisningen

Som en del af undervisningen inddrager SOSU Sjælland dukker, der efterligner den måde, som nyfødte babyer reagerer på. Det kan være med til at lære eleverne om det pædagogiske og sundhedsfaglige område.

I uge 8 og 9 har SOSU Sjællands afdeling i Holbæk lånt otte dukker, så nogle af de unge på
grundforløbene forsøgsvis kan prøve om inddragelse af dukkerne i undervisningen kan være med til at lære eleverne om bl.a. børns udvikling. Et par af dukkerne har træk fra babyer med alkohol- og abstinensskader, og det kan bringe faglig viden om alkohol, sundhed osv. i spil.

”Vi vil gerne være med til at tænke innovative løsninger ind i vores undervisning. Og gerne sætte fokus på, hvordan teknologi kan være med til at bridrage positivt. Her tænker vi, dukkerne er en spændende mulighed”, siger uddannelseschef i Holbæk, Hanne Vaagø Tost.

Dukkerne er egentlig tænkt til at forberede helt unge kommende forældre på deres nye roller.

”Men da vi så dukkerne på en teknologi-messe, synes vi, det kunne være oplagt at bruge dem til vores unge mennesker på vores grundforløb. Dels er de meget unge, når de kommer ud i praktik i f.eks. daginstitutioner, og vi vil gerne forberede dem så godt som muligt. Dels retter vores uddannelser sig til et område, hvor mødet med små børn kan være hverdagen – f.eks. i daginstitutioner eller på fødegange. Så vi håber, at dukkerne kan blive et godt supplement til forberedelsen af praktikken, og som en anden måde at snakke om faglige emner som alkohol, sundhed, børns udvikling osv.”, siger underviser Kathrine Hansen fra Holbæk.

De fem af dukkerne reagerer som børn gør flest. Underviseren kan via et lille computerprogram indstille dukkerne til at have en særlig opførsel – f.eks. en baby, der græder meget. Dukkerne skal med eleverne hjem, som skal passe dukkerne døgnet rundt. Computerprogrammet registrerer, om dukkerne er tilfredse eller utilfredse, om de skal trøstes, skiftes osv. Programmet fortæller også noget om, hvordan eleven håndterer de forskellige situationer. Holdt dukken op med at græde? Blev den vugget, da den havde behov? Osv.

”Bagefter henne i skolen snakker vi om deres oplevelser, og vi ser på, hvad computeren har
registreret. Det giver forhåbentlige anledning til nogle rigtige gode og levende samtaler i klassen om faglige emner. Eleverne har på en måde følt læringen på egen krop og kan tale med på en helt anden kvalificeret måde”, lyder forventningen fra Kathrine Hansen.

 
webdesign: synergi reklamebureau og webbureau