Kontakt osLæs side
Brugforkursus_272x115.png
Vejledning_272x55.png
tilbage til forsiden
<- Tilbage til nyhedsoversigt

Pædagogiske assistenter bryder også den negative sociale arv

Søren Clausen
Direktør SOSU Sjælland

"I stedet for uuddannet arbejdskraft, hvorfor bruger vi så ikke flere pædagogiske assistenter?"

Det spørgsmål stiller SOSU Sjællands direktør og formand for SOSU lederforeningen, Søren Clausen, i et læserbrev i Politiken den 18. november 2012. Læs resten af indlægget herunder:

"NÅR 'ALI, Brian og Mette' oplever glæden ved at få læst højt i danske daginstitutioner, er det næsten lige så tit en medhjælper uden nogen pædagogisk uddannelse, der læser højt, som det er en uddannet pædagog. 

Der er rigtig mange af de ansatte, der slet ikke har nogen pædagogisk uddannelse. Faktisk er det pædagogiske arbejdsmarked mærket af, at 37 procent af fuldtidsstillingerne og 43 af de ansatte arbejder som ufaglærte pædagog-og omsorgsmedhjælpere.

Derfor er det kun den halve løsning, når ministrene Christine Antorini ( S), Morten Østergaard ( R) og Karen Hækkerup ( S) i tirsdagens Kronik i Politiken proklamerer, at de vil komme den sociale arv til livs ved at gøre studielivet for pædagoger lidt mindre ' nemt'.

Den anden del af løsningen er, at vi i fællesskab sørger for, at vores børn og unge får de bedste opvækstbetingelser med veluddannet personale i alle pædagogiske tilbud. I stedet for uuddannet arbejdskraft, hvorfor bruger vi så ikke flere pædagogiske assistenter? IDanmark uddanner vi pædagogiske assistenter. Uddannelsen varer 2 år og 3 ½ måned og giver eleverne en grundlæggende viden om, hvordan de fysisk og psykisk drager omsorg for og udvikler børn og unge. De har de faglige kompetencer og den praktiske pædagogiske indsigt, der skal til for at understøtte og supplere pædagogernes arbejde.

Hvis vi skal den negative sociale arv til livs, gælder det om at få skabt de rigtige forudsætninger. Hvis vores dagtilbud, fritids-og botilbud skal rustes bedre, så vi kan sikre, at børn og unge bliver oplyste, velfungerende, handlekraftige og livsduelige, kræver det uddannet personale.

Derfor dur det ikke, at så mange af dem, der tager sig af vores børn og unge, ikke har de faglige forudsætninger til det store arbejde.

Jeg er enig i, at faglighed er afgørende, så det er positivt, at pædagoguddannelsen får et velfortjent løft.

Men det alene løser ikke problemet med den sociale arv. Hvis vi skal den negative sociale arv til livs, skal politikerne beslutte sig for, at det kun er uddannet pædagogisk personale, der tager sig af vores børn i de pædagogiske tilbud.

Derfor skal vi løfte de ufaglærte over i gruppen af faglærte - og her er uddannelsen til pædagogisk assistent vejen frem."

Af Søren Clausen, direktør SOSU Sjælland og formand for SOSU lederforeningen

 

Har du kommentarer til indlægget, så klik over til 'Sørens blog'

 
webdesign: synergi reklamebureau og webbureau